Blog
Desinfecteren

Na ontslag en Coronatijd…

Michel
Auteur

We worden gebeld door een mevrouw uit Almelo met een vraag of wij haar konden helpen. Ze zag door de spreekwoordelijk ‘bomen het bos niet meer’ en leefde in een door haarzelf vervuilde woning. De ratten zouden rondlopen en ze had al weken geen warm water doordat de boiler niet meer werkte. Volgens haar zou dit komen doordat de ratten enkele stroomkabels hadden doorgebeten. Koken en naar de wc gaan,kon ook niet meer endoor de ratten leefden de vrouw samen met haar kat alleen nog maar boven.  De vrouw vertelde dat het vies was, maar dat het ‘op zich nog wel mee viel’.

Ja, mensen een serieus probleem, wat deze tijd steeds vaker voorkomt. Deze vrouw was haar baan in Corona tijd kwijtgeraakt en hierdoor ook een stukje van zichzelf. In de afgelopen jaren is deze vrouw zover in de put geraakt dat ze zich nergens meer druk om maakte en zichzelf helemaal kwijt raakte in een neerwaartse spiraal. Het dieptepunt werd geraakt nadat dat haar dochters, die ze al die tijd voor de gek kon blijven houden, toch merkte dat het niet goed ging met hun moeder. Deze vrouw / hun moeder sprak altijd af in een lunchroom en de afgelopen jaren niet meer in haar woning. Beide dochters wonen ver weg en daardoor zagen ze elkaar wat minder. Telefonisch was er wel veel contact.

Bij de laatste lunchafspraak,hebben de dochters hun moeder geconfronteerd met hun zorgen en hebben haar eenbeetje gedwongen om haar woning te laten zien. Dat er iets aan de hand was, dat was duidelijk.

Bij de woning aangekomen, zijnde dochters zo geschrokken van de hele situatie die ze zagen, enkel al bij het betreden van de gang. De moeder brak en heeft haar hele verhaal en probleem tegenhaar dochters verteld.

Daar dit een onhoudbare situatie was waar spoedig hulp in noodzakelijk was, waarbij moeder ook aangaf hulp te willen, zijn wij gebeld.

Het hele verhaal ging ons erg aan het hart. Nee, Almelo ligt vanuit Tilburg niet om de hoek, maar wij werken landelijk en in deze situatie wilden wij graag iets in betekenen.

Maandagavond is een van onze medewerkers (elektriciën), vanuit een andere klus, die kant op gereden om in ieder geval te kijken wat de exacte situatie was en om per direct het stroom probleem op te lossen.

De bevindingen waren echter niet mals. Het afval stond 1 meter hoog door de hele benedenverdieping. De vloer plakte en de ratten schoten onder de voeten weg. Helaas kon de warmteketel niet meer gerepareerd worden, daar deze gewoon kapot was.

De wc in de badkamer zat zo vol dat de ontlasting eroverheen gelopen was, de keuken stond vol met ongewassen borden, etensresten en veel vet.

 “Het viel nog mee”, had de vrouw gezegd….wij zijn deze antwoorden gewend en prikken daar dwars doorheen.Wij zijn al blij dat mevrouw zelf voor hulp heeft gezocht en dat de familie voor haar klaar staat.

 

In dit soort situaties heb je hulp nodig van een bedrijf die gespecialiseerd is in dit soort klussen. Het aanpakken,schoonmaken, reinigen, begeleiden en voeren van gesprekken met mensen in dit soort problematiek vraagt om een juiste deskundige maar ook zorgzame aanpak. Dus dit alles goed te laten lopen, dan moet je wel weten hoe. Uit jaren lange ervaringen en trainingen weten wij hoe wij dit aan kunnen pakken om dit alles goed te laten lopen, zodat in dit geval deze vrouw maar ook haar familie meteen goed gevoel dit kunnen afsluiten en een frisse (door)start kunnen maken.

 

Onze werknemer had alles genoteerd, gefotografeerd en het stroom gedeeltelijk afgesloten, zodat de kapot gevreten stroomdraden geen contact konden maken waardoor mogelijk brand zou kunnen ontstaan en ervoor zorg te dragen dat mevrouw boven in ieder geval wel op een veilige manier stroom had.

De dagen erna hebben we alle zeilen bijgezet en zijn alles gaan regelen om de woning zo snel mogelijk, leeg,schoon, gedesinfecteerd, warm en hygiënisch te gaan krijgen. Ook hebben we veelgesprekken met de dochters gehad, zodat er hulp voor hun moeder geregeld kon gaan worden, middels de juiste wegen.

Nadat alles voorbereid was,zijn we met ons team die kant opgegaan en hebben in een aantal dagen alles aangepakt,geruimd, gesorteerd op afval en nog bruikbare spullen, opgeruimd, gereinigd,gedesinfecteerd en ga zo maar door.

De inzet van de familie en de moeder zelf was 1000%. Het aanpakken, meedenken en het regelen. Vanuit ons grote complimenten. Helaas loopt dit ook vaak anders, door stress, schaamte en als familie hun handen ervan af trekken. Hier niet. Een hele warme, lieve en mooie familie. Hierdoor weten wij ook dat dit helemaal goed gaat komen en nooit meer gaat gebeuren. Wij hebben deze klus met trots gedaan en afgesloten.

 

Over de auteur

Na 21 jaar voor de Nederlandse overheid te hebben gewerkt ben ik per toeval in dit werk gerold. Ik had al vele extreme situaties meegemaakt en het ging mij altijd aan mijn hart, dat de nabestaande achtergelaten werden met een niet alledaagse situaties, in plaats van de ruimte om te kunnen verwerken.Stelt u zich eens voor … Het opruimen en schoonmaken van een locatie waar net een familielid of bekende is overleden door suïcide of moord, het schoonmaken van een woning waar een persoon al enkele weken dood in heeft gelegen, het leeghalen van een pand wat verhuurd werd waar vervolgens een hennepkwekerij in werd aangetroffen, het opruimen van een drugswoning of van iemand die lijdt aan verzamelwoede (“Hoarders”) … Dit doe je niet zomaar even. Sterker nog; dit moet je niet willen doen. Uit ervaring kan ik zeggen dat het echt confronterend en traumatisch is, en precies dit wil ik nabestaanden uit handen nemen, hen ontlasten en ondersteunen in hun trauma.

Verzoek indienen

Vragen over een onderwerp? Plaats ook een verzoek.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Houd de website in de gaten voor updates. Of meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief.
KvK: 83283714
BTW-nummer: NL862810954B01
E-mailadres: info@dreo.nl
Telefoonnummer: 085 401 16 78
Ontwikkeling door SallandSEO
Copyright 2023 DREO.nl